VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
No LNB Mākslas lasītavas

 
Леонид Соков: угол зрения
Сост. Андрей Ерофеев. Московский музей современного искусства

Москва: Maier, 2012. 239 с.
ISBN 9785916110449

Krievu māksliniekam Leonīdam Sokovam (1941) veltītais izdevums tapis, papildinot Maskavas Laikmetīgās mākslas muzejā 2012. gadā notikušo Sokova retrospektīvo izstādi. Sokovs pazīstams kā viens no nozīmīgākajiem socārta māksliniekiem, kurš 80. gadu sākumā izveidojis oriģinālu postmodernisma padomju versiju – padomju ideoloģiskā realitāte ar tās vadoņu tēliem un varas simboliem tajā tiek traktēta kā pirmatnēju totēmu kopums. Savos socārta darbos Sokovs konfrontē padomju ideoloģiskās mākslas un Rietumu kultūras ikoniskus tēlus, radot negaidītas un komiskas saspēles. Blakus plaši pazīstamiem Sokova socārta piemēriem retrospekcijas katalogs ļauj iepazīties arī ar mazāk zināmiem darbiem – agrīnām vai pavisam nesen veidotām skulptūrām un instalācijām, zīmējumiem un iespiedgrafiku. 60. un 70. gados tapušas konceptuālas skulptūras, kas apspēlē sadzīves priekšmetu tēmu, mainot to mērogu vai hipertrofējot materialitāti, kā arī „neiespējamās skulptūras” – tēlnieciski objekti, kas materializē vien valodā eksistējošas lietas – tādus nojēgumus kā „zelta sirds”, „liekot roku uz sirds” un grāmatas virsrakstā pieteikto „redzes leņķi”.


Syson, Luke; Gordon, Dillian. Pisanello: Painter to the Renaissance Court

London: National Gallery Company, 2001. 264 p.
ISBN 9781857099324

Runājot par mākslinieka un varas attiecībām vai mākslas tirgus rašanos, arvien biežāk pēdas aizved pie procesiem renesanses mākslā. Pizanello (Antonio di Puccio Pisano, 1395–1455) ir mākslinieks, kurš savas dzīves laikā bijis pieprasīts un augstu vērtēts, tomēr līdz mūsdienām saglabājušies vien nedaudzi no viņa gleznotajiem darbiem. Pizanello pildīja galvenokārt Ziemeļitālijas kareivīgo, dažkārt savstarpēji naidīgo pilsētu valdnieku (Gonzagu, d’Estu, Viskonti) pasūtījumus, ietērpjot vizuālos tēlos viņu ideālus, kuros sajaukušās kristīgās vērtības, slieksme pēc greznības, bruņniecības tikumi un bruņinieku romānu leģendu pasaule – uz medījuma dzīvnieku pārpilnu, noslēpumainu mežu fona izsmalcināti tērpti kareivji piedalās turnīros un cīnās ar pūķiem, glābjot pasaku princeses. Pizanello zīmējumi detalizēti precīzi un poētiski attēlo suņus, zirgus, savvaļas dzīvniekus un putnus, bruņas un galminieku tērpus. Tieši Pizanello darbnīcas kaltajās portretu medaļās, atdarinot romiešu monētas, moderno prinču tēliem pirmo reizi tiek piešķirts antīkās pasaules imperatoru majestātiskums.


Jannis Kounellis: XXII Stations on an Odyssey 1969–2010. Ed. by Marc Scheps

New York: Prestel, 2010. 360 p.
ISBN 9783791350127

Šis pamatīgais, vārda tiešā nozīmē smagais izdevums aptver ievērojamā avangarda mākslinieka Jaņņa Kuneļļa (Jannis Kounellis, 1936–2017) 22 nozīmīgākos projektus un ar tiem saistītās instalācijas, kas tapušas kopš 1969. gada. Jaunības gadus pavadījis Grieķijā, Kunellis 1956. gadā pārceļas uz dzīvi Romā, Itālijā. Jau 1960. gadu beigās viņš sevi spilgti piesaka Arte Povera grupas izstādēs, kas būtiski ietekmē priekšstatus par mākslas izstādīšanas praksēm. Kunellis kā mistiķis alķīmiķis operē ar dabas elementiem – ogli, svinu, benzīnu, akmeni, vilnu, kafiju un dzīviem dzīvniekiem; mākslinieka transformēti, šie elementi kļūst par katalizatoru, metaforu un mediju, kas atsaucas uz Rietumu kultūras pamatvērtībām, pretstatot industriju mantojuma kontekstam. Grāmatas autors Marks Šeps divdesmit divas „stacijas” izkārtojis hronoloģiskā secībā, sniedzot pamatīgu mākslas darbu un to demonstrācijas formu analīzi, kā arī bagātīgu ilustrāciju materiālu. Grāmatas noslēgumā pievienots Kuneļļa darbu katalogs ar detalizētu informāciju par to izveides laiku un izstādīšanas vietu.


Olga Chernysheva. Compossibilities

Ostfildern: Hatje Cantz, 2013. 216 p.
ISBN 9783775736527

Olga Černiševa (Ольга Чернышева, 1962) ir viena no starptautiski atzītākajām krievu laikmetīgās mākslas pārstāvēm. Māksliniece dzīvo un strādā Maskavā, kur smeļas radošos impulsus, vērojot cilvēku ikdienas dzīvi. Neabstrahējot indivīdu ar tādu konceptu kā „sabiedrība” vai „sistēma” starpniecību, Černiševa demonstrē kā sociālpolitiskās konstrukcijas ietekmē un veido „mazā cilvēka” rīcība. Saglabājot neitrālas vērotājas pozīcijas un paužot empātiju, viņa apzināti izvairās no moralizēšanas. Tajā pašā laikā plašais izmantoto mediju klāsts – zīmējums, fotogrāfija, filma, instalācija – un apzinātie eksperimenti tver un parāda pelēkās ikdienas naratīva liriskumu un patiesumu. Māksliniece jau kopš 90. gadiem regulāri piedalās izstādēs, kuru ģeogrāfiskais aptvērums sasniedz pasaules nozīmīgākās izstāžu telpas. Compossibilities ir izdots kā 2013. gadā Erfurtes Kunsthallē notikušās, Silkes Opicas kūrētās izstādes katalogs. Retrospektīvu Černiševas darbu izlasi papildina intervijas un Borisa Groisa eseja.
 
Atgriezties