VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Konspirācija Berlīnē
Renāte Auziņa
Berlīnes digitālās mākslas un kultūras festivāls Transmediale 2008

 
Keikiro Sibuja, Takasi Ikegami. Filmachine
 
  Berlīnes digitālās mākslas un kultūras festivāls Trans­me­diale ir forums, kas jau divas dekādes veicina mākslinieku, mediju, profesionāļu un auditorijas saskarsmi digitālās māk­slas un kultūras jomā. Vairāku dienu garumā festivāla pro­grammu veido izstādes, lekcijas, konferences, performances, tikšanās un radošas diskusijas. Sākotnēji festivāls tika iedibi­nāts kā videomākslas festivāls ciešā saistībā ar Berlīnes filmu festivālu. 1997.-1998. gadā tā nosaukums tika mainīts no VideoFest uz Transmediale. Tas pozicionēja sevi kā plaša spektra festivāls, kura virzība nākotnē tika saistīta ar daudz­veidīgo mūsdienu mediju mākslas un kultūras formu izpēti un attīstību. 

2008. gada festivāls (28.01.-03.02.) ienesis vairākus jauninājumus. Tam ir jauns mākslinieciskais direktors - Stīvens Kovatss (Kovats), kurš pārņēmis Andreasa Brekmaņa (Broeckman) pienāku­mus pēc septiņu gadu ilgās darbības. Pats festivāls atkal atgrie­zies plašajās Haus der Kulturen der Welt telpās pēc divu iepriekšējo festivālu organizēšanas Akademie der Künste. Ir publicēta grāmata par festivāla tēmu Conspire, sniedzot apmeklētājiem dziļāku un izvēr­stāku ieskatu festi­vāla tematikā un rosinot padziļinātus kritiskās refleksijas virzienus. Haus der Kulturen der Welt modernā arhitektūra lieliski bagātināja festivāla konferenču, sesiju, video, izstāžu un performanču norisi un apmeklētāju plūsmu pasākumos, kuru programma bija sastādīta ar patiesi elpu aizraujošu dinamismu.

Šīgada festivāla tēma Conspire aicināja uz dalību sazvē­restību un konspirāciju teorētiskajā un reālajā pasaulē, pie­­šķirot festivāla programmai politisku perspektīvu, kuras vēriens rosināja pārdomas par politiku kā tīru estētisko eks­­perimentu aizsegu. Viens no galvenajiem programmas noti­kumiem bija izstāde ar tādu pašu nosaukumu - Conspire. Kuratore Nataša Petrešina-Bahelesa (Petrešin-Bachelez) ar savu koncepciju bija piešķīrusi izstādei apzinātu nevien­dabību, kas reāli kontrastēja ar iepriekšējo gadu izstādēm, kurās bieži bija jūtama galeriju un mākslas tirgus ietekme uz izstādāmo mākslas darbu izvēli, tā pamazām zaudējot koncentrēšanos uz būtisko digitālajā mākslā un kultūrā (bieži aizmirstot to, ka mākslu nevajadzētu korumpēt, lai tā tikai izpatiktu komerciālajām tirgus parasībām). Rezultāts bija patiesi baudāms darbu kopums, kurā paralēli darbiem, ko vērts iegaumēt, bija arī tādi, kuri ļāva attīrīt domas un kalpoja par fonu pirms pievēršanās jaunu emocionālo stimulu šarmējošajai pasaulei. 

ASV mākslinieces Ailanas Halperinas (Halperin) darbs "Heilprina zemes virzienā" vēsta par vulkāniskās aktivitātes tēmu. Dziļi personisks, emocionāls un poētisks pētījums, kurā māksliniece brīvi un aizraujoši izmanto dažādus māk­slinieciskās izteiksmes līdzekļus - zīmējumus, skices, fotogrā­fijas, tekstus un video -, skatītājā raisot domu plūsmu par nezināmu, atklāsmēm atvērtu ekosistēmu ārpasaulīgo ek­sis­tenci. Savukārt Tobiasa Putriha (Putrih) darbs "Zinātne pret fikciju" - digitālās izdrukas, kas ironiski konfrontē un salī­dzina mūsdienu kultūras, zinātnes un fantastikas zīmes, - skatītājam ļāva brīvi interpretēt, kurā no attēliem ir zinātne, kurā - fantastika. Otra darba - "Kvazinejaušība" - radīšanā mākslinieks iedvesmojies no amerikāņu arhitekta, dizainera, futūrista, izgudrotāja, vizionāra un dzejnieka R. Bakminstera Fullera projekta "Devītais mākonis". Festivālā izstādītais skulpturālais darbs ir viens no sērijas par lielu sfērisku objek­tu pārvietošanos atmosfērā un dzīvo būtņu eksistenci un izdzīvošanu tajos. Pārdomāti un interesanti bija arī darbi "Jaunā pielūgšana" un Amazon noir (autori - Paolo Čirio (Cirio) un Alesandro Ludoviko (Ludovico), Ubermorgen.com), kam festivāla žūrija piešķīra otro vietu. Darbu uztveri kopu­mā nedaudz traucēja anotāciju trūkums gan pašās ekspozīciju norises vietās, gan bukletā, gan preses relīzēs. Bez aprakstu un paskaidrojumu palīdzības komplicēto digi­tālo pasauli grūti bija izprast pat profesionāļiem, kur nu vēl no viena darba pie cita rotējošajiem apmeklētājiem.

Filmu un video sadaļa (ar dažiem izņēmumiem) šīgada Transmediale izstādē bija visai bāla. Toties to kompen­sēja lieliskie ārpus festivāla notiekošie paralēlie pasākumi. Kā piemērus var minēt japāņu mākslinieku Keikiro Sibujas (Shibuya) un Takasi Ikegami (Ikegami) instalāciju Filmachine, kas bija skatāma Podewils'sches palais, bijušajā Tesla - mediju mākslas mājā Berlīnes Mitte rajonā, tieši pretī Alek­sandra laukumam, kā arī muzikālos un skaņu mākslas pa­sākumus Club Transmediale (šīgada tēma - "Nepare­dzamais") - nepieradinātās mūzikas un vizuālās mākslas festivālā, kas jau no pašiem Transmediale pirmsākumiem iepazīstina interesentus un profesionāļus ar aktualitātēm eksperimentālajā un neordinārajā mūzikā. Transmediale 2008 vēlreiz apliecināja, ka šis festivāls no­saka būtiskas mūsdienu kultūras tendences, rosina atklās­mes, veicina sadarbību un radošo domu apmaiņu un liek atgriezties arvien no jauna komplicētajā un fenomenālajā mūsdienu digitālās kultūras pasaulē.
 
Atgriezties